آینده خودروهای برقی و نگرانی‌ها درباره آن – بخش دوم

بازیافت باتری­‌های لیتیوم:

اگر قرار باشد باتری‌­ها بدون کبالت ساخته شوند، محققان با پیامدهای ناخواسته روبرو می­‌شوند. این فلز اصلی‌ترین عاملی است که بازیافت باتری‌ها را مقرون به‌صرفه می‌کند، زیرا در حال حاضر استخراج دیگر مواد، به ویژه لیتیوم، ارزان‌تر از بازیافت آن است.

در یک کارخانه بازیافت معمولی، ابتدا باتری­‌ها خرد می­‌شوند که سلول­‌ها را به مخلوطی پودری از تمام مواد مورد استفاده تبدیل می‌­کند. سپس این ترکیب به اجزاء اصلی آن تجزیه می‌­شود، یا با تبدیل کردن به مایع در یک کارخانه ذوب (پیرومتالورژی-استخراج فلزات در اثر حرارت) یا با حل‌ کردن آن در اسید (هیدرومتالورژی). در نهایت، فلزات به صورت نمک در محلول ته‌­نشین می­‌شوند.

| خودروهای برقی | خودروبرقی3 | آینده خودروهای برقی و نگرانی‌ها درباره آن - بخش دوم | انرژی | هیمل Himel | نمایندگی هیمل Himel | آماد برق سپهر نماینده هیمل Himel در ایران

تلاش­‌های تحقیقاتی بر بهبود این روند متمرکز شده است تا لیتیوم بازیافتی از نظر اقتصادی جذاب باشد. اکثریت قریب به اتفاق باتری­‌های لیتیوم یونی در چین، ژاپن و کره جنوبی تولید می­‌شوند. بنابراین، قابلیت بازیافت سریع‌ترین رشد را در آنجا دارد. به عنوان مثال، Guangdong Brunp مستقر در فوشان – یک از زیرمجموعه‌های CATL، بزرگترین سازنده سلول­‌های لیتیوم یون در چین – می­‌تواند سالانه 120،000 تن باتری بازیافت کند. این معادل چیزی است که در بیش از 200،000 خودرو استفاده می‌­شود و این شرکت می‌تواند بازیابی بیشتری از لیتیوم، کبالت و نیکل داشته باشد. هانس اریک ملین، مدیر عامل Circular Energy Storage، یک شرکت مشاوره‌­ای در لندن، می‌­گوید: سیاست­‌های دولت به تشویق این امر کمک می­‌کند؛ چین در حال حاضر مشوق‌­های مالی و نظارتی برای شرکت­‌های تولید کننده باتری دارد که به جای واردات مواد معدنی تازه ، مواد را از شرکت‌­های بازیافت تهیه می‌­کنند.

کمیسیون اروپا نیز الزامات سختگیرانه‌ای برای بازیافت باتری پیشنهاد کرده است که می‌تواند از سال 2023 به مرحله اجرا برسد. در ضمن، دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، می‌خواهد میلیاردها دلار برای تقویت صنعت تولید باتری الکتریکی داخلی و حمایت از بازیافت هزینه کند.

دیگر نگرانی­‌های خودروهای برقی:

| خودروهای برقی | خودروبرقی4 | آینده خودروهای برقی و نگرانی‌ها درباره آن - بخش دوم | انرژی | هیمل Himel | نمایندگی هیمل Himel | آماد برق سپهر نماینده هیمل Himel در ایران

ایستگاه شارژ خودروهای برقی تسلا

یک مطالعه در وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا نشان داده، افزایش برق‌رسانی به تمام بخش‌­های اقتصاد می‌تواند مصرف ملی را تا سال 2050 به میزان 38 درصد افزایش دهد، که تا حد زیادی مربوط به وسایل نقلیه برقی می‌شود که وارد بازار خواهند شد. مزایای زیست‌محیطی خودروهای برقی به برق تولید شده توسط انرژی­‌های تجدیدپذیر بستگی دارد.

تاکنون، ایالت‌­ها پیش‌بینی کرده‌­اند که می‌توانند تولید برق را به میزان کافی افزایش دهند. اما اینکه خودروهای برقی می‌توانند به دارایی یا بدهی برای شبکه برق تبدیل شوند، تا حد زیادی بستگی به زمان شارژ خودروها از سوی رانندگان خود دارند.

تقاضای برق در طول روز در نوسان است. تقاضا در ساعات روز بیشتر است و هنگام عصر به اوج خود می رسد. درصورتی که بسیاری از مردم خودروهای برقی خریداری کنند و سعی کنند درست هنگام بازگشت از محل کار به شارژ آن بپردازند – همانطور که خیلی‌ها در حال حاضر این کار را انجام می­‌دهند – سیستم مجبور خواهد بود بار بیشتری را تحمل کند یا شرکت‌های برق را مجبور کند برق بیشتری از آنچه در حال حاضر قادر به تولید آن هستند، تحویل دهند.

به عنوان مثال، در کالیفرنیا، نگرانی‌ها مربوط به ظرفیت کل توان تولیدی ایالت‌ها نیست، بلکه مربوط به توانایی افزایش سریع تولید، در صورت افزایش تقاضا است. در سال 2018 حدود 150,000 خودروی برقی در کالیفرنیا فروخته شد – یعنی 8% از کل فروش خودروها در این ایالت.

دولت آمریکا پیش‌بینی می‌­کند که خودروهای برقی تا سال 2030، 5.4% از برق این ایالت یا 17000 گیگاوات ساعت برق را مصرف خواهند کرد.

سیاتل‌­سیتی‌­لایت و دیگران به دنبال روش‌­های مختلفی برای ارتقاء شارژ در زمان‌های ایده­‌آل هستند. یکی از روش‌ها نرخ‌های روزانه است. برای شارژرهای سیاتل، کاربران در ساعات اوج مصرف روزانه 31 سنت به ازای هر کیلووات‌ساعت و در ساعات غیر اوج مصرف 17 سنت پرداخت خواهند کرد. این شرکت بر استفاده از ایستگاه‌های شارژ خود نظارت خواهد کرد، برای اینکه ببیند نرخ‌ها چقدر در انتقال شارژ به زمان‌­های مطلوب‌تر مؤثر هستند.

بنابراین مسئله مهم، زمان است. به گفته سالی تالبرگ، رئیس کمیسیون خدمات عمومی میشیگان، که بر تأسیسات ایالتی نظارت دارد: “حتی اگر یک افزایش کلی در مصرف وجود داشته باشد، زمانی که این اتفاق می‌افتد واقعاً مهم است.”

یکی از راه‌حل‌ها برای انتقال زمان شارژ به ساعات غیر اوج مصرف، شارژ هوشمند است. سیستمی که در آن وسایل نقلیه به برق متصل هستند اما تا زمانی که سیگنالی از شبکه دریافت نکنند مبنی بر اینکه تقاضا به میزان کافی کاهش یافته است شارژ نمی‌شوند.

مسعود جورابچی، مدیر تجزیه و تحلیل اقتصادی شورای نیرو، که توسعه دهنده برنامه‌­های نیرو برای منطقه شمال‌غرب ایالات متحده می‌باشد، گفته: “داشتن باری از نوع خودروهای برقی خوشایند است، زیرا از نظر زیست‌محیطی پاک‌تر است و به حفظ درآمد برای شرکت‌­های تولیدکننده برق کمک می­‌کند.”

منابع:

  • https://doi.org/10.1038/d41586-021-02222-1
  • آژانس بین­المللی انرژی نقش مواد معدنی حیاتی در انتقال انرژی پاک (IEA ، 2021) ؛ موجود در https://www.iea.org/reports/the-role-of-critical-minerals-in-clean-energy-transitions
  • بلومبرگ NEF چشم انداز خودروهای برقی 2021 (BNEF ، 2021) ؛ در https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook
  • آژانس بین­المللی انرژی صفر صفر تا سال 2050: نقشه راه برای بخش انرژی جهانی (IEA ، 2021) ؛ در https://www.iea.org/reports/net-zero-by-2050
  • https://www.pewtrusts.org/en/research-and-analysis/blogs/stateline/2020/01/09/electric-cars-will-challenge-state-power-grids