آیا خاموشی‌ها در سه روز آینده افزایش می‌یابد؟!

آیا خاموشی‌ها در سه روز آینده افزایش می‌یابد؟!

 13 تیرماه 1400 بی‌شک سخت‌ترین و بدترین روز خاموشی‌های کشور بعد از بلک اوت (خاموشی سراسری سال 82) بوده است. حدود 8 ساعت خاموشی در اکثر شهرهای ایران و آمارهایی بالاتر از این برای بسیاری از شهرستان‌ها ثبت شد.

به گزارش آماد برق سپهر و براساس گزارش‌های روزانه شرکت مدیریت شبکه برق ایران، نیاز مصرف برق در پیک مصرف برق 13 تیرماه 1400 برای اولین‌بار در تاریخ به مقدار 65918 مگاوات رسید و رکورد جدیدی ثبت شد. با اینکه مصرف برق ایران در بالاترین پیک خود قرار داشت، اما کشور درگیر خاموشی‌های گسترده و طولانی نیز شد، که براساس گزارش‌ها خاموشی‌ها در خیلی از مناطق کشور بیش از یکبار تکرار شدند.

اما علت بروز این‌گونه خاموشی‌های خارج از برنامه چیست؟

به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی به‌کار گرفته شده است. هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار به کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند. بنابراین این رله‌ها دلیل بروز این‌گونه خاموشی‌های خارج از برنامه هستند. در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود.

روشنایی

مدیر عامل توانیر اظهار داشت: گرمای بی‌سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل رشد مصرف برق بوده است. و به ازای هر یک درجه افزایش دما، حدود 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود. در ایران 40 درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نسبت سال گذشته زودتر و با حجم بیشتری وارد مدار شدند (حداکثر دمای امروز تهران -14 تیر 1400- 40 درجه سانتی‌گراد است و پیش‌بینی می‌شود دمای هوای تهران فردا حداقل 31 و حداکثر 41 درجه سانتی‌گراد باشد).

ایشان افزود: مسئله بعدی مربوط به روزهای آتی است که گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است.

به گفته ایشان: مسئله دیگر بحث خشکسالی است که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده و عملاً هم منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و هم منجر به کاهش ذخیره آب نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش تولید این نیروگاه‌ها شده است.

از این رو، از یک طرف با افزایش مصرف و از طرف دیگر با کاهش تولید نیروگاه‌ها مواجه هستیم. بنابراین همکاری مردم و مشترکان بزرگ اعم از صنایع و کشاورزان بیش از پیش اهمیت دارد.

مسئله رمزارزها نیز که در ماه‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده است، به عنوان یک عامل رشد مصرف شناخته شده است (به دلیل اخبار ضد و نقیض از بیان آمار و ارقام خودداری می‌کنیم).

مسئله دیگر وارد مدار شدن سریع‌تر چاه‌های کشاورزی است که به گفته ایشان یکی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور به حساب می‌آید.

ایشان یک دلیل رشد 20 درصدی مصرف را نسبت به مدت مشابه سال گذشته زودرس بودن گرمای امسال عنوان کردند.

و اما ایشان مسئله آخر را قیمت برق عنوان کرده‌اند و اظهار داشته‌اند که: در تمام دنیا مسئله عرضه و تقاضا به ویژه در برق با قیمت حل شده است، اما در ایران به دلیل سیاست‌هایی که از گذشته وجود دارد، ارزان‌ترین برق دنیا را داریم. که این باعث می‌شود انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد، حساسیت مردم کمتر شده و دستگاه‌های غیربهره‌ور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته ایشان یک راه‌حل، تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و البته برابری هزینه تولید با هزینه مصرف عنوان کرده‌اند. چرا که راه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور وجود دارد.

همچنین بخوانید :

علت قطعی برق، گمانه‌زنی‌ها و علل قطعی این روزهای برق کشور

منابع:

  • com/000C7i
  • https://b2ir/q27317